دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

صحنه سیاست آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آبان‌ماه، دوران کم‌سابقه‌ای را می‌گذراند.

ترامپ

صحبت از اخراج اقليت‌ها، تحقير آنها و تهديد به اخراجشان، دشنام‌هاي بي‌پروا با زشت‌ترين كلمات در مناظره‌هاي پخش زنده و ترويج و تشويق عريان خشونت از زبان نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري تأثيرش رادر سطح جامعه هم گذاشته و در هفته‌هاي اخير، چندين شهر و ايالت شاهد زد و خورد هواداران نامزدها با هم و درگيري با نيروهاي پليس بوده‌اند.

تيراندازي مرگبار و تكان‌دهنده اخير در اورلاندو اكنون به اين فضاي تنش و خشونت بيشتر دامن مي‌زند و تندروهاي عرصه سياست آمريكا را تقويت خواهد كرد. دونالد ترامپ نامزد جمهوريخواهان درانتخابات رياست‌جمهوري امسال و ديگر چهره‌هاي اين حزب ازجمله مارك روبيو در نخستين واكنش‌ها به اين فاجعه، با خوشحالي از اثبات حرف‌هايشان در حمله به اقليت‌ها سخن گفتند و بر مواضع افراطي قبلي خود تأكيد كردند.

روزنامه نيويورك‌تايمز ديروز در اين‌باره نوشت، رويداد اورلاندو باعث تقويت و تشديد پوپوليسم و نژادپرستي در آمريكا و اروپا خواهد شد. راجر كوهن ستون‌نويس روزنامه نيويورك‌تايمز در اين مطلب نوشت، نخستين تأثير مستقيم كشتار جمعي اورلاندو، تقويت روندهاي فاجعه‌بار راستگرايانه، پوپوليستي، انزواطلبانه و نژادپرستانه در آمريكا و اروپاست. در اين مطلب آمده‌است: تيراندازي اورلاندو، دونالد ترامپ را به كاخ سفيد مي‌برد، انگليس را از اتحاديه اروپا خارج مي‌كند، مارين لوپن (رهبر جريان راست افراطي در فرانسه) را به رياست‌جمهوري فرانسه نزديك مي‌كند و به خشونت‌ها دامن مي‌زند.

ساعتي بعد از انتشارخبر تيراندازي اورلاندو، مايكل اورن سفير پيشين اسرائيل در آمريكا در توييتر نوشت: اگر من جاي ترامپ بودم بر نام مسلماني عمرمتين (عامل آمريكايي افغان‌تبار اين حمله) تأكيد مي‌كردم چون اين كار اوضاع را تغيير مي‌دهد.اين موضوع دركنار استقبال و موضعگيري‌هاي جمهوريخواهان آمريكا كه نوعي شادماني از اين تيراندازي در خود دارد، نشان مي‌دهد كه موج‌سواران اين واقعه خود را آماده كرده‌اند. در روزهاي آينده ممكن است شاهد تيراندازي و خشونت بيشتري در آمريكا باشيم.

کد خبر 336951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha